Lijsttrekkers Petra en Thomas stellen zichzelf en het programma van Groen Aarschot voor
15 September 2024
“We willen het graag anders aanpakken in Aarschot”. Lees hier de voorstelling van ons lijsttrekkersduo, onze topprioriteiten, nog meer plannen voor Aarschot en de volledige kandidatenlijst.
Lijsttrekkers-duo: Petra Vanlommel en Thomas Salaets
Petra Vanlommel is 52 jaar en werkt als ruimteweer-deskundige bij de Zonnewacht in Ukkel. Thomas Salaets is 35 jaar en werkt als kinderarts in UZLeuven. Ze maken van het lijsttrekkerschap uitdrukkelijk een duo-baan.
Petra en Thomas zaten beiden in een jeugdbeweging, Petra in K.A.J. Ourodenberg en Thomas bij Chiro Gijmel. Rechtvaardigheid, solidariteit en menselijkheid stonden en staan nog steeds centraal en vertalen zich in een engagement bij organisaties zoals Rikolto, Natuurpunt, Kommaraf, de Fermerie en als kookouder bij de Chiro.
Petra heeft als wetenschapper een nuchtere kijk op de wereld die ondertussen erg snel verandert door de klimaatcrisis. Als jonge kinderarts heeft Thomas oog voor gezondheid en sociale noden van vooral kinderen en jongeren in onze maatschappij. Die bezorgdheid zet Petra sinds 2006 en Thomas sinds 2017 om in een politiek engagement bij Groen Aarschot. Beiden zetelen sinds 2018 in de gemeenteraad. Vanuit de oppositie hebben ze hard op de tafel geklopt om groene en sociale beleidsmaatregelen op de agenda te plaatsen.
Welk project of welke realisatie van de voorbije zes jaar vinden jullie echt geslaagd?
Het stadsbestuur heeft een aantal van onze voorstellen effectief uitgewerkt of de eerste stappen richting realisatie gezet. Zo is toenmalig schepen Bert Van der Auwera in zee gegaan met de burgercoöperatie ECOOB die garant staat voor duurzame en sociale energieprojecten in Aarschot. Als Groenen hebben we steeds gehamerd op burgerparticipatie. De opmaak van het windplan hebben we voluit gesteund en het energiezuinig maken van de openbare gebouwen in de stad juichen we toe.
We zijn ook heel tevreden dat een diversiteitsambtenaar, die nieuwkomers wegwijs maakt, en mensen van verschillende achtergronden bij elkaar kan brengen, op onze vraag werd aangeworven. Verder ging het bestuur ook aan de slag met onze voorzet rond menstruatiearmoede, een thema waarin Aarschot een voorlopersrol speelt.
Wat kon beter?
Inwoners van Aarschot wachten al meer dan 10 jaar op de bouw van het sportterrein de Laaksite. Het huidige stadsbestuur beloofde eveneens om een school te bouwen voor het bijzonder basis én bijzonder secundair onderwijs. We betalen de lening al af maar er steekt nog geen spade in de grond. Er wordt nog veel beloofd maar de uitvoering laat al te vaak op zich wachten. Verder vinden we ook dat het bestuur de grieven van de actieve weggebruikers in Aarschot niet serieus genoeg neemt. Het unanieme besluit van de gemeenteraad om een fietsadviesraad op te richten werd gewoon door de burgemeester en de schepen van mobiliteit naast zich neergelegd: ‘Dit doen we niet.’ Als zelfs de gemeenteraad buitenspel wordt gezet, is de democratie ver te zoeken. Ook onze vraag naar meer verkeersveiligheid op de Langdorpsesteenweg tussen het MCA en de ring werd weggewimpeld, net zoals op andere wegen waar buurtbewoners vroegen om maatregelen te nemen voor meer verkeersveiligheid. Denk bijvoorbeeld ook aan de stadskern, waar de fietszone nauwelijks wordt gerespecteerd.
Wat is jullie absolute topprioriteit voor de volgende bestuursperiode, als jullie mee kunnen besturen?
Wonen, natuur en klimaat staan bovenaan. De stad kan een sleutelrol spelen, vooral in maatregelen rond ontharden en bewaren van open ruimte. Wat goed is voor het klimaat en de natuur, is ook goed voor mensen, hun portemonnee en hun gezondheid.
Vrijwilligers, verenigingen en buurtwerking zijn eveneens een prioriteit. Als we willen dat iedereen mee is, en als we eenzaamheid willen bestrijden, moeten we investeren in ons sociaal weefsel, ook in de deelgemeenten.
Hoeveel zetels behalen jullie op 13 oktober, wie is jullie favoriete coalitiepartner en met wie gaan jullie liever niet in zee?
“We hebben nu 3 zetels in de gemeenteraad. We hopen op 4 zetels en dromen van 5 zetels. De kiezer beslist. Onze favoriete coalitiepartner is die partij die ruimte laat voor ons groen, ecologisch en sociaal beleid. We willen geen groen gemorrel in de marge en zijn ervan overtuigd dat als we in het bestuur zitten, we meer kunnen realiseren.
Wie staat er op de lijst?
- Petra Vanlommel (53), zonnefysicus/ruimteweer
- Thomas Salaets (35), kinderarts
- Nele Weckhuyzen (45), community medewerker bij autodelen.net
- Betty Kiesekoms (64), jurist
- Kenzië Meynaerts Ceusters (32), gezinswetenschapper
- Mira Hoevenaeghel (47), sustainable transition manager
- Robin Vanhees (44), laborant
- Ann Trappers (45), stafmedewerker non-profit
- Johan Van de Schoot (58), opvoeder Mpc Terbank
- Anne Van Aerschot (52), leerkracht ziekenhuisschool
- Willem Plaetinck (32), platform engineer
- Zymcke Daneels (31), jeugdwerker in Mechelen
- Simon Dewulf (40), arbeider bij De Lijn
- Elinne Mertens (30), jurist
- Roderick Cox (33), kinesitherapeut
- Leen Borremans (26), medewerker personeelszaken Vlaamse overheid
- Nicolas Vandeplas (37), leerkracht wetenschappen
- Elise Geijsels (33), kunstleerkracht
- Reinout Van Schuylenbergh (51), sportwetenschapper
- Karolien Vrancken (43), huismoeder
- Hassan Beerens (37), vrijwilliger Apojo
- Katleen Verbeeck (46), leerkracht biologie
- Luc Storms (66), ingenieur bij een telefoniebedrijf op pensioen
- Gina (Regina) Vanheule (64), verpleegkundige op pensioen
- Leks Goossens (67), gepensioneerde medewerker watermaatschappij Pidpa
- Lieven David (61), medewerker bij Velt vzw
- Myriam de Haes (65), gepensioneerde begeleidster
- Harry Van de Schoot (62), beleidsverantwoordelijke Apojo
- Silva Van Aelst (70), leerkracht Nederlands op pensioen
- Marc Denruyter (66), ondernemer met ecologisch hoveniersbedrijf
- Joz Vrancken (72), dispatcher Gasthuisberg op pensioen
Dit zijn hun plannen voor Aarschot
We zetten sterk in op ontharden en vergroenen. We willen per inwoner 1m² ontharden tegen 2023. Er wordt in Aarschot nog veel te veel verkaveld in de groene buitengebieden, daarom moeten we het ruimtelijke ordeningsbeleid herbekijken. Verder zien we dat Aarschot op dit moment de 4e grootste ontbosser van de provincie is, terwijl wij de ambitie uitspreken om net méér bos te creëren. Ook in de stads- en dorpskernen moeten we inzetten op ontharding en vergroening, met groene pleintjes waar kinderen kunnen spelen. Voor het stadscentrum zetten we de groene heraanleg van de Bonewijk op de agenda.
We willen werken aan het sociaal weefsel in héél Groot-Aarschot, dat is de beste remedie tegen vereenzaming en sociale isolatie. Elke deelgemeente moet beschikken over een toegankelijk zaaltje waar verenigingen goedkoop terecht kunnen. Verder willen we buurtverenigingen meer ondersteunen en extra buurtwerkers aanwerven. In heel wat deelgemeenten leeft het idee dat het bestuur hen vergeten is en daarom brengen we ook een deel van de stedelijke dienstverlening dichter bij huis. Denk bijvoorbeeld aan een sociaal restaurant in de deelgemeenten.
Jongeren en onderwijs zijn voor ons eveneens een belangrijk speerpunt. Al in 2020 was het duidelijk dat de verhuisplannen voor BuSO De Brug en BuBaO Elzenhof geen prioriteit meer was voor het stadsbestuur. Het dossier werd op de lange baan geschoven. Onbegrijpelijk voor ons en we gaan dan ook voluit voor de bouw van nieuwe schoolgebouwen voor ons bijzonder onderwijs.
Verder gaan we voor meer verkeersveiligheid. In de stadskern zorgen we dat de verkeersregels in de fietszone (max 30km/h, niet inhalen) beter nageleefd worden. Dat kan met meer handhaving en eventueel trajectcontrole in het centrum, of ook met aanpassing van de infrastructuur zodat het voor auto’s duidelijker wordt dat ze moeten afremmen. We nemen maatregelen die ervoor zorgen dat het doorgaand verkeer in de stadskern wordt verminderd. Voor de woongebieden en deelgemeenten gaan we beter bepalen welke straten primair een woonfunctie hebben en daar zetten we in op verkeersremmende maatregelen (bv. Infrastructuur, zone 30, …) in overleg met de buurt.
Tot slot willen we échte burgerparticipatie in Aarschot, er wordt nog te weinig naar de burgers geluisterd. Een jammer voorbeeld uit de afgelopen legislatuur is de fietsadviesraad, waarin we ervaringsdeskundigen (de fietsers zelf) inspraak wouden geven in het beleid. De oprichting werd goedgekeurd door de gemeenteraad maar werd nooit uitgevoerd door het schepencollege. Wij willen burgers wél meer inspraak geven. We willen met burgerbegrotingen ook buurtcomités de middelen geven om hun eigen buurt vorm te geven. .
Het totale programma van Groen Aarschot omvat 157 acties, verspreid over 10 thema’s. Dit programma is vanaf eind augustus beschikbaar op de website www.groenaarschot.be.
Dit vindt Groen over 3 hot topics die leven in Aarschot
Aarschot mag de overwegen in Langdorp niet laten sluiten;
De ‘laatste’ overweg in Langdorp (Grote Meur) kan onder de huidige omstandigheden niet gesloten worden. Voor Groen moet het station in Langdorp steeds bereikbaar zijn. Wanneer parking aan beide zijden wordt voorzien en de doorgang voor fietsers, voetgangers en paarden mogelijk is, kan in overleg met de buurt de overweg aan het station gesloten worden. Verder pleiten we voor een versnelde uitrol van de fietssnelweg met voldoende tunnels voor traag verkeer zodat de buurt niet in 2 wordt gesneden en wandel- en fietsgebieden langs beide zijden met elkaar verbonden blijven.
De stad moet werk maken voor de realisatie van de fietssnelweg naar Leuven;
Dit is een no-brainer. Een degelijke aangepaste fietsinfrastructuur voor woon/werkverkeer kan je niet meer wegdenken anno 2024. We blijven trouwens ook ijveren voor veilige en berijdbare fietspaden op de Leuvensesteenweg.
Werk maken van een zwemvijver in Domein Schoonhoven dat gratis toegankelijk moet zijn voor de inwoners.
Voor Groen Aarschot staat de natuurbeleving voorop. Zwemmen, pootje baden in natuurwater hoort daarbij. Maar de uitbating van een grote zwemvijver moet natuurlijk realistisch zijn zowel qua personeel, als financieel, als ecologische duurzaamheid.. De waterkwaliteit moet absoluut goed zijn. Dit is niet eenvoudig omdat het hoger gelegen gebied nog niet is aangesloten op de riolering.