Onderwijs

Aarschot is een scholenstad. Een goede schoolcarrière zet je in de startblokken voor je latere leven. Goed onderwijs is het fundament voor gelijke kansen. Investeren in onderwijs, is investeren in de toekomst. Groen wil al wie goed onderwijs mogelijk maakt extra ondersteunen.

Veilig en gezond van en naar school

Aarschot telt heel wat scholen, verdeeld over 2 scholengemeenschappen. Er zijn 12 basisscholen en 5 secundaire scholen, inclusief buitengewoon onderwijs. Dat betekent dat er veel kinderen en jongeren door Aarschot bewegen, ook van buiten onze gemeente. Het is voor ons een prioriteit om met nog meer lef in te zetten op veilige schoolomgevingen en de weg ernaar toe. Aarschot draagt met trots het logo ‘kind- en jeugdvriendelijke gemeente’. Dat willen we behouden én moet ook zichtbaar zijn in onze weginfrastructuur. 

  • Actie 124: We werken aan veilige schoolomgevingen. Straten moeten volgens de kindnorm ingericht worden, autoverkeer houden we zo veel mogelijk weg voor de schoolpoort.
Samen school maken

Het samenwerken van alle scholen rond gezamenlijke thema’s willen we versterken door regelmatig overleg te organiseren. Dat kan via de onderwijsraad, die in 2014 opgericht werd. Verder kunnen heel wat activiteiten samen georganiseerd worden. 

  • Actie 125: Samenwerken rond specifieke lesinhoud. Samen met partners als De Klinker, Arktos en Dienst Welzijn willen we per leeftijdsgroep thema- en doedagen uitwerken, overkoepelend voor alle Aarschotse scholen. Dat kan rond klimaat, armoede, gender, verkeersveiligheid en EHBO en andere thema’s die kinderen of jongeren bezighouden. We denken aan een heuse buitenlesdag, bv. in en rond park Schoonhoven. Samen met de sportdienst kunnen we sportdagen organiseren per leerjaar over de verschillende scholen heen.
  • Actie 126: Leerkrachten ondersteunen in klimaatbewustzijn door samen te werken met partners als “MOS - duurzame scholen, straffe scholen”, Climate Fresk en andere vzw’s. We maken het bv. mogelijk dat alle 5de-leerjaren van de Aarschotse scholen kunnen toetreden tot een ‘Klimaatbende’, opgericht door “MOS - duurzame scholen, straffe scholen” met ondersteuning voor de leerkrachten en directies.

Brede school als knooppunt van de samenleving

De school van de toekomst is een brede en open school. Op die manier verlaag je de drempel van leerlingen om aan activiteiten mee te doen. De school wordt optimaal ingebed in de lokale gemeenschap, wat het sociale weefsel versterkt. We willen inzetten op een sterk partnerschap tussen een school, de ouders en de buurt. Een lokaal bestuur heeft hier de trekkersrol. Er is immers een lerarentekort en een groeiende plan- en taaklast die heel wat van het onderwijzend personeel vraagt. 

  • Actie 127: Samen met scholen kan een bestuur onderzoeken hoe ruimtes en speelruimte op school tijdens en buiten de schooluren kunnen ingezet worden voor o.a. het verenigingsleven en de lokale gemeenschap. 
  • Actie 128: In de schoolgebouwen breder aanbieden van activiteiten door buitenschoolse organisaties. We denken aan volwassenenonderwijs, taalles, huiswerkklassen, kunstacademie en sportverenigingen. 
  • Actie 129: Brede naschoolse ontspannende activiteiten zoals muziek, tuinieren, sport, kunst, ... aanbieden aansluitend aan de schooluren. 

Zorg voor voldoende buitenschoolse opvang

De nood aan buitenschoolse opvang is hoog. Op schooldagen en tijdens vakanties blijkt de zoektocht naar opvang voor veel ouders een grote uitdaging. Met het nieuwe decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten heeft een lokaal bestuur hiervoor de regie én dus ook de verantwoordelijkheid in handen gekregen. 

  • Actie 130: Inzetten op een breed aanbod aan buitenschoolse opvang, dat bereikbaar én betaalbaar is voor alle inkomensgroepen. We kiezen ervoor om met inkomensgerelateerde tarieven te werken. De beste weg om een sterk aanbod aan opvang tot stand te brengen, is via overleg. We willen spreken met organisatoren van buitenschoolse kinderopvang, met ouders en met sport -en cultuurverenigingen. Hier verwijzen we weer naar de ‘brede school’, waarbij organisaties een gevarieerd aanbod kunnen aanbieden én ook emanciperend kunnen werken, bv. door eveneens in te zetten op het wegwerken van schoolachterstanden. 
  • Actie 131: Ook voor jongere kinderen (<2,5j) stellen we vast dat er een groot tekort is aan plaatsen in de kinderopvang in Aarschot. Bij een kindvriendelijke stad horen ook voldoende plaatsen in de kinderopvang. De stad neemt haar regierol op en stimuleert maximaal nieuwe en bestaande initiatieven. Misschien kan Win-je-zaak ook een keertje Win-je-crèche zijn? 
  • Actie 132: Creëren van een opvangaanbod voor kinderen met een beperking en specifieke zorgnood, eventueel met (financiële) ondersteuning van de stad. 

Onderwijs voor iedereen

Het volwassenenonderwijs zien we als een middel tot emancipatie. Levenslang kunnen en mogen leren vinden we belangrijk.

  • Actie 133: We zorgen voor toegankelijk volwassenenonderwijs, zeker voor kortgeschoolden, traaglerenden en anderstalige nieuwkomers. 

Onderzoek wijst uit dat zowel leerkrachten als leerlingen baat hebben bij een gezonde sociale mix om de nodige competenties te verwerven om met diversiteit in de samenleving te leren omgaan. Die sociale mix willen we helpen bewaken in elke school. We nemen extra maatregelen die specifiek kinderen in armoede ten goede komen.

  • Actie 134: Lege brooddozen: we brengen de noden in kaart en zetten in op goedkope en democratische gezonde maaltijden op school, geïnspireerd door project SchoolFood4Change. We zetten in op oplossingen op maat voor elke school, in samenwerking met bedrijven of bv. het OCMW, zodat de taakbelasting voor de leerkrachten hierdoor niet stijgt. We beginnen op de vakantieclub en eigen initiatieven; daar kan de stad reeds het goede voorbeeld geven. 
  • Actie 49: Faciliteren van toegang tot internet en computers voor mensen in armoede: laagdrempelige terugbetaling onkosten internet voor gezinnen in armoede via OCMW, ter beschikking stellen van computerapparatuur via OCMW, … Wie geen internet heeft kan ook moeilijk deelnemen aan het sociale leven en kan bv. ook veel moeilijker studeren of werk zoeken. Zie ook ‘Onderwijs’.

Wat betreft het buitengewoon onderwijs vinden we het belangrijk dat de stad inrichtende macht blijft en zo erover waakt dat dit belangrijke aanbod in de stad gegarandeerd wordt. We investeren ook in ons buitengewoon onderwijs. 

  • Actie 135: We investeren eindelijk in nieuwe gebouwen voor het bijzonder onderwijs, zowel BuBaO Elzenhof als BuSO De Brug. Het is onbegrijpelijk dat we in dit dossier na 6 jaar terug bij af zijn. 

 

Wist je dat?

Er in Aarschot een groot tekort is aan plaatsen in de kinderopvang? 

Wist je dat er 5 jaar geleden door het huidige bestuur een belofte werd gedaan om zowel het buitengewoon basis als secundair onderwijs onder te brengen op een nieuwe site aan de Laak. Maar dat nu na 5 jaar, en nadat voor dit project reeds een zware lening werd aangegaan, blijkt dat er daar eigenlijk niet genoeg plaats is? Wij hamerden in de gemeenteraad op een degelijk perspectief voor deze twee stedelijke scholen die zo belangrijk zijn in het Aarschotse scholenlandschap.