Mobiliteit

Mobiliteit en vervoer is belangrijk in ieders leven. Jong en oud moet zich kunnen verplaatsen op een veilige, gemakkelijke en comfortabele manier. We willen inzetten op duurzame en slimme mobiliteit met speciale aandacht voor fietsers, voetgangers, deelwagens en deelfietsen en met aandacht voor mensen met een mobiele beperking. 

Mobiliteit en vervoer worden aangepast aan de situatie en omgeving. In een bestemmingszone kan je in alle veiligheid wonen, winkelen, samenkomen en spelen. 

  • Actie 92: Opmaak van een mobiliteitskaart (studie) van Groot-Aarschot waarin bestemmingszones worden aangeduid, plaatsen voor autodelen, fietsenstallingen (kort en langdurig), verbindingswegen, school- en woon/werk-fietsroutes, fietsstraten, etc. via tellingen en mobiliteitssimulaties die vervolgens worden afgetoetst in een participatief traject.
  • Actie 93: In bestemmingszones (op basis van voorgaande mobiliteitsstudie) wordt zone 30 de regel. Voor meer verkeersveiligheid, minder geluidsoverlast, minder fijnstof en uitlaatgassen, betere woonkwaliteit en meer gedeelde openbare ruimte. Hiertegenover staan de wegen met een verbindingsfunctie die duidelijker afgebakend worden. 

We bouwen aan een fietsnetwerk voor scholieren en werknemers van en naar Aarschot.De doelstelling is zeker 1m extra per inwoner tegen 2030. Comfort en veiligheid komen steeds op de eerste plaats. Verder maken we de fietsroutes makkelijk interpreteerbaar, wat zorgt voor minder overtredingen of onveilige situaties. We nemen kinderen en senioren als referentie.

  • Actie 94: Fietssnelwegen vormen de hoofdaders voor langere afstanden. We zetten met spoed in op de realisatie in Aarschot.  
  • Actie 95. Op grotere verbindingswegen verdienen fietsers voldoende ruimte en moeten ze conflictvrij, zonder gevaar en zonder stress op hun bestemming geraken. Ofwel zorgen we voor een gescheiden fietspad, ofwel vertragen we de toegelaten snelheid. 
  • Actie 96: Uitrol van een onderhoudssysteem voor de fiets- en voetgangersinfrastructuur: fiets- en voetpaden schoonvegen, hinderlijke paaltjes, obstakels,gevaarlijke borduren en putten dichten, … moet steeds snel gebeuren wanneer gesignaleerd. We werken ook aan gemakkelijke kanalen om dergelijke meldingen te doen. We denken ook aan de heropwaardering van fietspaden in slechte staat in afwachting van hun definitieve heraanleg, bv. Langsdorpsesteenweg, Leuvensesteenweg, … 
  • Actie 97: Specifieke fietsknelpunten (zoals reeds lang aangegeven door fietsers) werken we systematisch weg: bv. kruispunt aan Kreatos, kruispunt aan het Gilsonplein, ovonde, stationsomgeving, … We denken daar waar mogelijk aan vierkant groen. De stad neemt ook haar verantwoordelijkheid op gewestwegen en kaart problemen adequaat aan bij de hogere overheid. 
  • Actie 98: We investeren in een netwerk van trage wegen dat toegankelijk is voor fietsers. Er zijn op deze manier heel wat slimme verbindingen en doorsteekjes mogelijk waardoor fietsers drukke punten en druk verkeer kunnen vermijden. Soms volstaat ook het verder bekend maken van deze doorsteekjes (bv. via kaart).   
  • Actie 99: Versterken van bestaande fietszones door in te zetten op handhaving en aangepaste infrastructuur. Verder vinden we het logisch dat de fietszone wordt uitgebreid met bv. de Bonewijk en de Nieuwstraat. Zie ook ‘Veiligheid’ en ‘Lokale Economie’. 

We rollen een volwaardig systeem voor autodelen uit en zorgen ervoor dat in de kernen deelwagens en -(cargo)fietsen op een redelijke afstand ter beschikking staan. 

  • Actie 100: Om een betrouwbaar alternatief te vormen voor privé-eigenaarschap hebben we nood aan meer deelwagens in Aarschot. Daar zetten we op in. Concreet denken we aan station Langdorp, aan Wolfsdonk en Gelrode. We werken tegen 2030 aan 2 deelwagens per 1000 inwoners. 
  • Actie 47: We willen in Aarschot een deelwagen die voorzien is op vervoer van mensen in een rolstoel, eventueel in samenwerking met Apojo. Zo bevorderen we de sociale participatie van minder mobiele mensen. Zie ook ‘Sociaal beleid en Welzijn’. 
  • Actie 101: We onderzoeken de mogelijkheid om een (cargo-)fietsdeelsysteem op te zetten. Met ook speciale fietsen voor andersvaliden. 

We voorzien afsluitbare fietsenstallingen in de dichte kernen voor bewoners, voldoende veilige, overdekte fietsenstallingen voor bezoekers en de nodige infrastructuur op strategische plaatsen om je fiets snel en kort te stallen. We letten erop dat gestalde fietsen niet in de weg staan van voetgangers.

  • Actie 102: Uitrol van een structureel fietsstalbeleid voor bezoekers op basis van de mobiliteitskaart (zie actie 92), bv. zwembad, parking Centrum dicht bij de Grote Markt, stadhuis en andere publieke gebouwen, etc. Daar waar een fiets langduriger staat pleiten we voor overdekte stallingen en ook stallingen waar elektrische fietsen kunnen opgeladen worden. Zie ook ‘Lokale Economie’. 
  • Actie 103: Fietsstalboxen voor bewoners op strategische plaatsen, bv. voor rijwoningen.

We werken systemen uit voor aangepaste mobiliteit voor personen die beperkt zijn in hun mobiliteit zodat vervoer ook voor personen met een handicap, minder mobiele personen of mensen in armoede ook evident wordt. 

  • Actie 104: Verdere uitbouw van een fietsschool voor volwassenen die niet kunnen fietsen. 
  • Actie 105: Verdere uitbouw van een toegankelijk en laagdrempelig fietsreparatie-atelier - fietscafé - met aangepaste werking voor mensen in mobiliteitsarmoede. Hier kunnen ook fietsen verhuurd of verkocht worden, aan een kansentarief voor mensen in armoede. Dit kan opgenomen worden in de UiTPAS. 
  • Actie 106: Uitbouw en bekendmaking van een laagdrempelig systeem van taxi’s voor andersvaliden (i.s.m. Mobiliteitscentrale Vlaams-Brabant of VZW Mobiel). 

We dragen het openbaar vervoer ook nauw aan het hart en zorgen voor een degelijk en performant netwerk op Aarschot grondgebied, in samenwerking met de openbare vervoersmaatschappijen. 

  • Actie 107: We maken werk van functionele Hoppinpunten waar je makkelijk van de ene vervoersmodaliteit naar de andere kan wisselen.  
  • Actie 108: We onderzoeken of we ritten met openbaar vervoer op het grondgebied van Aarschot onder bepaalde omstandigheden en op bepaalde momenten gratis kunnen maken. 
  • Actie 109: De ‘laatste’ overweg in Langdorp (Grote Meur) kan onder de huidige omstandigheden nog niet gesloten worden. Voor Groen is de bereikbaarheid van het station in Langdorp essentieel met bv. ook parking aan beide zijden. Verder pleiten we voor een versnelde uitrol van de fietssnelweg, met eventueel een tweede tunnel ter hoogte van de Goorstraat en/of Grote Meur. Als alle voorwaarden vervuld zijn, kan de overweg voor ons op termijn wel gesloten worden in overleg met de buurt. 

Voor mobiliteitsdossiers vragen we input van verkeersdeskundigen en ervaringsdeskundigen: gebruikers en buurtbewoners. 

  • Actie 110: We maken werk van een fietsadviesraad waarin bewoners zetelen die animo hebben voor de fiets. Hiermee geven we het signaal dat fietsers van tel zijn en gehoord worden. Een fietsadviesraad is een dynamische denktank waarin fietsers vrijuit mogen denken en brainstormen en die zijn tanden in dossiers durft te zetten. Zie ook ‘Democratie en Bestuur’. 

Tot slot zorgen we dat Aarschot klaar is voor de verdere elektrificatie van het gemotoriseerd verkeer. 

  • Actie 111: We breiden het aantal openbare laadpalen verder uit, zowel op plaatsen waar bewoners als bezoekers parkeren. De doelstelling is 1,5 laadpunt per 100 inwoners tegen 2030.  Zie ook ‘Mobiliteit’. 

 

Wist je dat?

Het voorstel van Groen Aarschot om een fietsadviesraad op te richten unaniem werd goedgekeurd, maar het schepencollege de fietsadviesraad niet wil oprichten. Dat is een blaam voor de lokale democratie. 

Aarschot maar een 5/10 kreeg op haar fietsrapport (een initiatief van VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) en met de steun van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken).

Groen Aarschot aan de dienst milieu had gevraagd om het aanhoudende probleem van modder op het fietspad aan de Leiberg op te lossen. Dat hebben ze gedaan met treden, een wadi en een takkenwal. Het resultaat mag er zijn.

Groen Aarschot meermaals vroeg om het aanbod deelwagens uit te breiden en op z’n minst meer te communiceren rond de mogelijkheden van particulier autodelen. Het schepencollege toonde weinig animo om hiermee aan de slag te gaan. 

Groen Aarschot meermaals aan het stadsbestuur gevraagd heeft om met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) te overleggen over een tijdelijke heraanleg van het fietspad op de Leuvensesteenweg (net zoals Rotselaar dat heeft gedaan) en om de haalbaarheid van vierkantgroen aan het kruispunt aan Kreatos en het Gilsonplein te bespreken.