Groen! is opgetogen met eerste maatregelen aan de Herseltsesteenweg.

Groen! is opgetogen met eerste maatregelen aan de Herseltsesteenweg. 

Op de gemeenteraad van 25 maart 2010 stelde Groen! voor :

Door de grote werken aan de ring ter hoogte van de Witte molen is de situatie extreem gevaarlijk geworden voor fietsers. Op het fietspad kan je niet veilig fietsen door de autodrukte, de chaotische situatie bij de op- en afrit en het sterk toenemende werfverkeer. De aanvoer van de materialen zal via dit punt gebeuren en de werken zullen zich steeds meer richting Herseltsesteenweg verplaatsen.

Deze gevaarlijke situatie kan volgens Groen! gemakkelijk vermeden worden: er moet een fietsverbod komen tussen de spoorwegovergang Antwerpen-Hasselt en de Roodhuisstraat. De fietsers kunnen vlot worden omgeleid via het fietspad naast de spoorlijn. Groen! hoopt op snelle invoering van deze omleiding zoals beloofd op de gemeenteraad van maart 2010.

Jammer dat het nog tot begin mei moest duren voor de concrete invoering van de omleiding maar "beter laat dan nooit" zeker. Groen! stelt ook voor om te onderzoeken of deze "verplichte fietsomleiding" ook na de werken kan worden gehandhaafd als een veilige fietsboulevard. En zo de onveilige situatie van het kruispunt aan de ring kan worden vermeden.

Groen! hoopt ook dat er dringend werk wordt gemaakt van het tweede hekelpunt zoals gemeld op de gemeenteraad van 25 maart nl.:

De aansluitingen van de fietspaden ter hoogte van de twee spoorwegovergangen. Bij de aanleg bijna 2 jaar geleden, werd er met de NMBS een overeenkomst gemaakt om de signalisatie te verplaatsen om zo een veilige en ruime aansluiting op de Herseltsesteenweg te kunnen garanderen. Tot op heden is dit niet gebeurd. Bvb. Het spoorwegkruis aan de spoorweg ter hoogte van de meubelwinkel aan de kant van het fietspad, staat gevaarlijk dicht tegen de weg. Als je van Ramsel komt en je gaat naar de stad, moet je altijd zien dat je hoofd niet tegen een arm van het kruis botst. Je bent dan bijna verplicht even op de steenweg te rijden. En fietsers die van de richting van het station komen en naar Herselt of Lier rijden, hebben bij aansluiting op de steenweg te weinig plaats om het dubbelrichting fietspad veilig te nemen.

Hopelijk moeten de fietsers geen weken/maanden of zelfs jaren meer wachten op een veilige aansluiting met de Herseltsesteenweg.

Gelukkig zijn er nog geen zware ongevallen gebeurd en kan door deze tweede ingreep de verkeersveiligheid voor de zachte weggebruiker nog sterk verhogen

Zie bijgevoegd kaartje:

http://maps.google.be/maps/ms?hl=nl&ie=UTF8&hq=&hnear=Herseltsesteenweg,+3200+Aarschot&gl=be&ei=f5GsS8m6O8OX4gas1OTkDw&ved=0CAgQ8gEwAA&msa=0&msid=105430795847320303964.000482b2088dfbfa240be&ll=51.00317,4.832997&spn=0.014583,0.036263&z=15