“Met Belgerinkel naar de Winkel” en in Aarschot rinkelt geen bel! :-(
15 Mei 2013
"Met Belgerinkel naar de Winkel" van 4 mei tot 8 juni. Zeker 180 deelnemende gemeenten in 2013.
En in Aarschot rinkelt geen bel! :-(
In de groene smaakmakers voor het nieuwe bestuur in Aarschot stelde Groen Aarschot voor om de actie 'met belgerinkel naar de winkel' leven in te blazen. Dit was dan vooral een actiepunt voor Mattias Paglialunga, nieuwe Schepen van Lokale Economie. Dit voorstel werd positief onthaald, maar verder dan dit, ging het niet.
Waarom op de kar van belgerinkel springen?
Handelaars in het stadscentrum klagen vaak dat een autovrij centrum hen inkomsten kost ? gemotoriseerde klanten zijn immers de 'big spenders', toch? Zowat alle onderzoeken spreken dat nochtans tegen.
Want wat blijkt: Fietsers en voetgangers gaan vaker naar winkels en restaurants en consumeren er in totaal meer dan automobilisten.
In Vlaanderen is er nog geen grootschalig onderzoek gevoerd naar wat zachte weggebruikers versus automobilisten uitgeven. Daardoor baseren handelaars zich nog te vaak op een 'gevoel', en overschatten bijgevolg vaak de waarde van hun gemotoriseerde klanten. Dat blijkt ook uit een recente peiling bij 1.700 Brusselse handelaars en shoppers. De onderzoekers vroegen aan de handelaars op welke manier ze dachten dat hun klanten naar de winkel waren gekomen, en vroegen vervolgens aan die klanten op welke manier ze effectief gekomen waren. De handelaars dachten dat de helft van hun klanten met de auto was gekomen. In werkelijkheid bleek dat veertig procent zich met het openbaar vervoer, en nog eens veertig procent te voet of met de fiets had verplaatst.
Fietsers geven per maand dertien procent meer uit te geven dan automobilisten.
Het klopt dat automobilisten meer in één keer aankopen, en dus schijnbaar meer uitgeven, maar fietsers en voetgangers komen wel vaker terug voor kleinere uitgaven, en geven zo in totaal meer uit dan een automobilist die maar één keer per week grote aankopen winkel.
Vooral buurtwinkels en horecazaken profiteren van meer zachte weggebruikers in hun stad. Wie te voet of met de fiets door de stad trekt en een leuke winkel, bar of restaurant ziet, kan makkelijker stoppen en binnenstappen. Een gemotoriseerde shopper moet eerst nog een parkeerplaats vinden.
Veel toeristen fietsen tijdens hun vakantie. Een fietsvriendelijke stad geniet ook mee van hun vakantie-uitgaves. Fietsvoorzieningen zijn goedkoper en nemen veel minder kostbare stads(leef-)ruimte in. Autoloze straten zijn rustiger en gezelliger, en er is meer ruimte voor shoppers.
Hoofdconclusie van zowat elke studie die de uitgaven van voetgangers en fietsers vergelijkt met die van gemotoriseerde klanten is daarom: ondernemers in de binnenstad overschatten het aandeel van hun klanten dat met de auto komt, en zeker het aandeel dat die automobilisten hebben in hun omzet.
http://velotarier.be/mobiliteit/fietsers-zijn-goed-voor-de-omzet/ http://belgerinkel.be/index.php
Begijnendijk, Tielt-Winge, Tremelo, Haacht doen mee? Aarschot mag niet ontbreken .
Aarschot de fiets op! Geef de horeca, de buurtwinkel en de handelaar in de dorps- en stadscentra een extra duwtje in de rug.